montura

De-a lungul timpului fiecare producator de camere foto se pare ca a dorit ca obiectivele lui sa aiba montura unica. Altfel nu s-ar explica faptul ca pe vremea cand nu existau camerele digitale obiectivele foto nu aveau aceeasi montura. Individualizarea de la producator la producator se pare ca s-ar facut din considerente de marketing, clientii find nevoiti sa isi cumpere numai anumite tipuri de obiective ( “care se potrivesc” ) pentru camerele pe care si le-au cumparat. Astfel au aparut si aliante intre producatorii de sticla optica de renume si producatorii de obiective cu anumite monturi, urmand ca acestea sa evolueze si sa se dezvolte si in era digitala. Ulterior au intervenit diferite standarde care a facut posibila folosirea unor obiective pentru mai multe camere care aveau aceeasi montura.

De exemplu in anul 2003 a fost introdus si patentat Standardul Four Thirds care  a fost lansat de Olympus si Kodak. Senzorul pe care se foloseste acest standard este de dimensiuni 4/3 inch (18 x 13,5 mm si diagonala de 22,5 mm). Astfel au aparut camerele mult mai mici si mai usoare iar obiectivele sunt facute astfel incat sa reduca efectul de vignetare prin constructii telecentrice.

De asemeni se pot folosi cu rezultate excelente obiective vechi de 20-30 de ani uneori  vignetarea fiind un fenomen neglijabil, care se poate corecta ulterior prin soft, dar binenteles fara autofocus.  Daca obiectivul are sticla buna si excludeti situatiile in care este neaparat necesara focusarea automata, atunci nu prea mai conteaza ca obiectivul nu a fost proiectat special pentru camera digitala. Distanta focala echivalenta fata de 135 este acum, la aceste obiective egala cu dublul valorii inscriptionate.

Cu alte cuvinte: Daca luam un obiectiv de la Olimpus OM de 17 mm el va fi echivalentul obiectivului de 35 mm de pe camera full frame.

Montura de fixare a obiectivului si comunicarea acestuia cu camera, in cazul de mai sus  se realizeaza prin 9 contacte ( standard ) astfel incat pot fi utilizate obiective ale unui producator, pe corpul realizat de celalalt producator.

Obiectivele aparatelor fotografice, in functie de cum sunt prinse pe aparat sunt de doua tipuri: fixe si amovibile. In imagine este montura de la aparatul DSLR Adaptor M42-NikonNikon D800 utilizat de mine. Daca doriti sa utilizati aple monturi pe aparatul dvs este bine sa vedeti cam ce obiective ati putea folosi. Foarte raspandite au fost obiectivele de la camerele pe film cu monturi M42. un astfel de inel adaptor puteti vedea in imaginea alaturata.

Dupa tipul de montura, la obiectivele amovibile, in functie de producator, ( cateva linkuri exemplificative pentru DSLR ) se pot clasifica astfel:

  1. obiective cu montura M/R – pentru aparatele Leica ( ex: Leica M9, are un senzor full frame de 36 mm x 24  mm )
  2. obiective cu montura OM – pentru aparatele Olympus ( ex: Olympus OM-D EM-5 are un senzor CMOS  in format micro 4/3 (dimensiuni 17,3 x 13 mm)
  3. obiective cu montura E – pentru aparatele Sony
  4. obiective cu montura X – pentru Fujifilm
  5. obiective cu montura PhaseOne – pentru aparate foto profesionale PhaseOne
  6. obiective cu montura EF/EF-S – pentru aparatele Canon
  7. obiective cu montura FX/DX – pentru aparatele Nikon
  8. obiective cu montura Md – pentru aparatele Minolta
  9. obiective cu montura K – pentru aparatele Pentax, Rikoh
  10. obiective cu montura Q – pentru aparatele Pentax, senzor de imagine CMOS 1/2.3
  11. obiective cu montura 645– pentru aparatele Pentax 645 , ( pozeaza 60 mm pe 45 mm )
  12. obiective cu montura P3ntax 67 – pentru aparatele Pentax, ( pozeaza 60 mm pe 70 mm )
  13. obiective cu montura DC – pentru aparatele Sigma
  14. Montura: T2 ( se poate folosi pe  Nikon, Canon EOS, Sony/Minolta, Pentax/Samsung, Olympus 3/4 cu ajutorul adaptoarelor optionale)