Lapod

Ce este o gama dinamică. Este o caracteristica a camerelor ar spune unii. Dar raspunsul este incomplet. Nu numai camerele prezinta game dinamice ci si scena in sine. Fiecare scena fie ca este in natura sau in interior prezinta treceri de la umbre la zone iluminate dintre cele mai variate.

O scena care are zone luminoase foarte accentuate si totodata zone de umbre cu detalii foarte fine poate prezenta o gama dinamica pe care puteti sa v-o imaginati sub forma unei histograme de lumni si umbre foarte larga care este atribuita scenei in sine. La fel si camera de fotografiat are o caracteristica dinamica proprie, specifica acelui tip de camera, mai larga sau mai ingusta si care difera de la o camera la alta in functie de producatorul respectiv. Daca gama dinamica a scenei este inclusa in gama dinamica a camerei de fotografiat, atunci nu trebuie sa va faceti griji. Veti putea reproduce cu acuratetea data de camera atat zonele luminoase cat si cele intunecoase fara a avea pierderi de detalii pe vreuna dintre aceste zone extreme.        

       Probleme apar atunci cand gama dinamica a scenei este mai mare sau mult mai mare decat zona dinamica de acoperire a camerei respective. Atunci in cadrul procesului de postprocesare va trebui sa faceti un mic compromis: Va trebui sa alegeti intre a reproduce cu acuratete detaliile din umbre sau a reproduce cu acuratete detaliile din zonele luminoase. In general alegerea se face in functie de interesul asupra subiectului fotografiat. Poti opta sa o “arzi” in negru sau sa “o arzi” in alb in functie de scopul urmarit. Fotografia in general situandu-se la limita dintre arta si precizie tehnica este prin natura ei o realizare subiectiva. Conteaza doar unde vrei sa ajungi cu reproducerea scenei in general. De exemplu in fotografia de mai jos avem atat zone foarte luminoase in zona ferestrei cat si zone foarte intunecoase in zona detaliilor de umbre ale draperiilor. Daca aparatul are o gama dinamica buna, atunci ea include gama dinamica a scenei si nu va pierde detaliile. veti putea sa ridicati umbrele si sa atenuati stralucirile in postprocesare astfel incat toate zonele sa fie reproduse cu o acuratete acceptabila.

      Daca insa camera foto are o gama dinamica ceva mai ingusta atunci veti recurge la un compormis si veti alege sa reproduceti cu acuratete doar una din zone. In general compromisul se face la zonele intunecoase. Nu ne intereseaza in aceasta imagine foarte mult umbrele din faldurile perdelei. In general camerele foto de ultima generatie rezolva cu succes aceasta problema, introducand tools uri de procesare direct in aparat precum controlul expunerii in functie de zone si o gama dinamica largita fata de cele care au fost produse in urma cu cativa ani.